Site-ul Senatului României folosește cookie-urile. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679

Adelina Dobra: ”România are nevoie de implicarea mediului de afaceri în modernizarea curriculumului liceal prin pilotarea planurilor cadru”

România se zbate între două realități: tineri care termină școala fără competențe clare și companii care caută cu disperare forță de muncă calificată. Rezultatul este un blocaj vizibil pe piața muncii: șomaj în rândul tinerilor, deficit de profesioniști și o economie care pierde oportunități de dezvoltare. Soluția se află la intersecția eforturilor școlilor și mediului de afaceri în dezvoltarea de proiecte de pilotare a planurilor-cadru pentru liceu este concluzia dezbaterii cu tema ”Educația în Schimbare – Parteneriate pentru educație”. 

Conferința, organizată de Comisia pentru Învățământ din Senat și Rethink România a avut ca obiectiv identificarea soluțiilor prin care mediul de afaceri se poate implica direct în arhitectura curriculumului liceal pentru a se adapta și răspunde la nevoile locale și pentru a dezvolta competențe esențiale, reprezentând una dintre soluțiile-cheie pentru a aduce tineri calificați corespunzător în domenii cheie ale economiei românești ce duc o lipsă acută de personal. 

”România are nevoie de un sistem de educație care, în mod real și nu doar pe hârtie, să le ofere copiilor, oportunități în acord cu așteptările, talentele și nevoile lor. Programe moderne, conținuturi actualizate și adaptate vremurilor sunt vitale pentru dezvoltarea de competențe cheie, transferabile, esențiale pentru parcursul educațional și profesional. Scopul școlii este să formeze tineri autonomi, capabili să producă valoare și să se adapteze lumii în care trăiesc. Prin parteneriatele pentru educație se poate transforma o problemă cronică într-o oportunitate: tinerii vor avea locuri de muncă sigure și bine plătite, companiile își vor găsi oamenii de care au nevoie, iar economia va câștiga stabilitate și competitivitate. Acest model combină pregătirea teoretică de la școală cu practica reală din companii, oferind elevilor experiență aplicată și șansa de a se integra rapid în piața muncii. Este un parteneriat tripartit: elev – școală – angajator, în care fiecare are ceva de câștigat” spune senatoarea USR Adelina Dobra, fostă președintă a comisiei pentru învățământ din Senat.

În cadrul evenimentului, la care a participat si Ministrul Educației, Daniel David,  a fost lansat Ghidul pentru implicarea companiilor în proiecte de pilotare a planurilor-cadru alternative pentru liceu, elaborat de Rethink Romania.

Printre cele mai importante concluzii trase la finalul dezbaterilor au fost:

Există o lipsă acută a unei rețele extinse de școli și companii partenere și a unor politici publice coerente și predictibile în domeniu, care suferă de subfinanțare și de dotări moderne.  Este nevoie de parteneriate public-privat consolidate între școli, companii și autorități locale, dublate de stimulente fiscale pentru companiile care investesc în formarea duală.

Stimularea învățământului dual oferă elevilor acces la educație aplicată, experiență practică, burse și o inserție mai rapidă pe piața muncii, în timp ce companiile pot beneficia de forță de muncă bine pregătită, adaptată la nevoile tehnologice proprii.